Logistické centrum jako logická volba developera aneb Žijeme v devítihodinové Evropě

  • Česko nejen jako montovna, ale i jako skladiště Evropy
  • Klíčové ukazatele jsou směna řidiče kamionu a skladová plocha
  • Smyslem je co nejlevnější přesun a skladování zboží, vše ostatní je nadstavba
  • Logistická centra v současné podobě jsou potvrzením závislosti Česka na rozvinutějších zemích Evropy

Zboží vyrobené převážně v Asii a dopravené do distribučních center přijíždí v kamionech. Je vyloženo, vybaleno, uskladněno, vybráno, opět zabaleno, opět naloženo do kamionů a odvezeno. To je profil logistického centra.

Proč jim Česko tak vyhovuje?

Cesta do většiny měst v rámci ekonomicky nejsilnější částí Evropy trvá z Česka zpravidla méně než devět hodin! To je směna řidiče kamionu. Mzdy a náklady jsou v Česku poměrově nižší. Sklady by ovšem nebyly bez dálnice. Své o tom vědí obyvatelé kolem plzeňské D5 a ústecké D8. Naše pomalu rostoucí D3 směrem na Rakousko začíná teprve ožívat. Ale už nyní jsme svědky růstu zárodků prvních logistických center. Soběslav se tak může stát jedním z průkopníků neradostné vize.

Architekti ve Sborníku Ocelová města: architektura logistiky ve střední a východní Evropě popisují další důležité předpoklady, které motivují developery při výběru lokalit pro stavbu logistických center: levnější práce, volnější předpisy, pochybné územní plánování, nižší standardy udržitelnosti, nižší zájem veřejnosti, slabší místní samosprávy a nižší stavební náklady.

Logistické centrum – hala – logická volba.

Vše je přizpůsobeno nejen co nejjednodušší přepravě, ale také co nejjednodušší montáži a výstavbě. Skladovací hala je univerzální typ nemovitosti, do níž se vejde naprostá většina potenciálních nájemců z řad spedičních firem a provozovatelů jak kamenných obchodů, tak e-shopů. Stavba haly trvá 4-6 měsíců. Vše je rozvrženo v rastrové síti 12×24 metrů a výšce zpravidla 12 metrů. 10 metrů je totiž obvyklá výška regálů. Výpočty nákladů takového podnikání jsou jednoduché. Jakékoli výjimky z tohoto stavebnicového základu stavbu z hlediska developera zbytečně prodražují. Vše, co je kolem haly, je nadstavbou, která zvyšuje náklady a není pro developera podstatná. Nabízí a prodává se skladovací plocha. Zbytek logistického areálu slouží pouze k vytvoření přívětivého a falešného obrazu. Starost i zájem developera končí u oplocení areálu.

Přes všechnu zdánlivou jednoduchost jsou haly zásadním a nevratným zásahem do krajiny. Díly můžete rozebrat, ale hala stojí na pevném betonovém základu. Podlaha je v logistice a skladování základ. Logistické centrum kvůli proměnlivosti nájemců a využití žádné trvalejší záruky až na jednu: zabetonovanou budoucnost krajiny.

Stavba logistických center je tedy jakousi pokřivenou verzí rozvoje. Ve skutečnosti podporuje závislost na zahraničních trzích a rozděluje Evropu na Západ a Východ a také významně a nevratně poznamenává krajinu a život v ní.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *